
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2009 

 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja. 

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1 Udruženje novinara Srbije saopštilo je 10. septembra 2009. da su urednici i novinari u 

Javnom preduzeću Radio Stara Pazova, odlukom uprave, obavezani da mesečno obezbede 

oglase u vrednosti od 50,000 odnosno 20,000 dinara. Spajanje poslova marketinga sa 

novinarskim poslom “direktno ukida mogućnost objektivnog informisanja”, navodi se u 

saopštenju UNS-a. 

 

Ovde ukazujemo da, u skladu sa odredbom člana 31. Zakona o javnom informisanju, 

novinaru ne može prestati radni odnos, umanjiti se zarada, niti pogoršati položaj u redakciji 

zbog, izmeĎu ostalog, odbijanja da izvrši nalog kojim bi kršio pravna i etička pravila 

novinarske profesije. 

U skladu sa odredbom člana 2, stav 3 Kodeksa novinara Srbije, ekonomski i politički interesi 

izdavača ne smeju da utiču na ureĎivačku politiku, na način koji bi imao za posledicu 

netačno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti, a u skladu sa 

članom 7, stav 3 Novinarskog kodeksa NUNS-a, novinari ne mogu učestvovati u bilo kom 

obliku reklamiranja bilo koje institucije, bilo koje robe ili usluge, osim kada je reč o 

nedvosmileno humanitarnom karakteru. 

Nesumnjivo je da obavezivanje novinara da obezbeĎuju oglase, umesto da se bave onim što 

im je posao, odnosno da informišu javnost o stvarima o kojima javnost ima interesa da zna,  

ozbiljno kompromituje njihovu nezavisnost.  

 

1.2 Članice Asocijacije medija od 15. septembra prestale su da dostavljaju svoja izdanja 

distributeru Futura plus, ukazujući na velika dugovanja ovog distributera, te činjenicu da im 

je njihovim neizmirivanjem ugroženo poslovanje. Asocijacija medija je pozvala Vladu da 

zakonom uredi tržište, a čitaoce da kupuju štampu na drugim mestima. Iz Future plus 

saopšteno je da je ovo zapravo poziv na bojkot i pokušaj gušenja jedinog nacionalnog 

distributera koji može kvalitetno da opsluži izdavače i pruži usluge graĎanima u svakom delu 

zemlje. Ministarstvo kulture osudilo je ponašanje Future Plus kao neprofesionalno i 

apelovalo na druge distributere na tržištu štampe da, do razrešenja problema izmeĎu 

izdavača i Future Plus, adekvatnom raspodelom tiraža omoguće graĎanima da na što lakši 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2009 

 

način doĎu do štampe, a kako bi se zaštitila prava na slobodu izražavanja i informisanja. 

Veselin Simonović, predsednik Upravnog odbora Asocijacije medija, odgovorio je da to što 

članice tog udruženja ne isporučuju novine Futuri plus “nije bojkot već poslovna odluka da se 

ne isporučuje roba onome ko ne plaća,” te da je Asocijacija medija na takvu odluku prisiljena 

da bi smanjila štetu.  

 

Ne sporeći ekonomsku zasnovanost odluke da se ne isporučuju novine nelikvidnom 

distributeru, nesporno je da je u inicijalnim izjavama koje su dolazile iz Asocijacije medija, 

bilo sadržano i pozivanje potrošača da štampu (generalno, bez ograničavanja na izdanja 

članica Asocijacije medija) kupuju na drugim mestima, što bi se moglo tumačiti kao nelojalna 

konkurencija u smislu odredbe člana 23, stav 1, tačka 5 Zakona o trgovini, ili kao oglašavanje 

sa pozivom na bojkot, koje je zabranjeno odredbom člana 34. Zakona o oglašavanju. 

 

1.3 Veliku pažnju javnosti u periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, izazvao je 

način na koji je poreska policija postupila prilikom oduzimanja poslovne dokumentacije iz 

firmi koje su u vezi sa Radisavom Rodićem, a meĎu kojim su i izdavači dnevnih listova Kurir i 

Glas javnosti, kao i nedeljnika Grom i Stil. Poreska uprava saopštila je da je na osnovu 

provere poslovanja privrednog društva „ABC Produkt“ d.o.o., čiji je direktor Radisav Rodić, 

utvrĎeno da postoji sumnja da je on kao odgovorno lice utajio porez u iznosu od 203,3 

miliona dinara. Poreska policija ušla je u zgradu u Vlajkovićevoj ulici broj 8 u Beogradu, u 

kojoj se nalaze i prostorije navedenih listova, 15. septembra. U izjavi dostavljenoj medijima, 

Rodić je naveo da se nalazi u bolnici u inostranstvu, na redovnoj lekarskoj kontroli, i da se ta 

situacija „koristi radi obračuna sa medijima u njegovom vlasništvu s ciljem da njegovo 

zdravstveno stanje ponovo bude narušeno“. Redakcija dnevnog lista Kurir saopštila je da su 

inspektori Poreske policije zapečatili kancelarije, uključujući i onu u kojoj se nalazi server i 

mrežna oprema ovog lista.  

Vlasnici i urednici Kurira izjavljivali su da žele da saraĎuju s poreskim inspektorima, ali da 

insistiraju da zapečaćena dokumentacija bude popisana pre iznošenja iz zgrade. Kurir takoĎe 

tvrdi da je policija dobar deo popodneva 16. septembra novinarima i urednicima ovog lista 

onemogućavala da napuštaju zgradu, a onima koji su se zatekli napolju, onemogućen je 

povratak u istu. Zaposleni su tvrdili da su policajci bili rasporeĎeni na svim spratovima 

zgrade, te da su stalno ulazili i izlazili iz redakcije, ometajući novinare da obavljaju svoj 

posao. Menadžment Kurira saopštio je da je dalje izlaženje ovog lista, ali i dnevnog lista Glas 

javnosti i nedeljnika Grom i Stil, ozbiljno dovedeno u pitanje. Saopšteno je da se u jednom 

trenutku ispred redakcije nalazilo trideset pripadnika specijalnih jedinica policije, 

naoružanih palicama i štitovima kakvi se nose prilikom razbijanja demonstracija. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2009 

 

Okružno javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je 25. septembra da je podnelo Okružnom 

sudu zahtev za sprovoĎenje još jedne istrage protiv osnivača Glasa javnosti i Kurira Radisava 

Rodića, i još dva lica, zbog sumnje da su zloupotrebili službeni položaj, tako što su 

“upotrebom lažne dokumentacije u Komercijalnoj banci podigli kredit od oko 22 miliona 

dinara, koji nikada nije vraćen i za koji je banka oštećena”. Menadžment Kurira demantovao 

je ove navode tvrdnjom da je u konkretnom slučaju Rodićeva firma prodavala zgradu u 

Višnjičkoj ulici 105 u Beogradu, te da je na kraju ostala i bez zgrade i bez kupoprodajne cene, 

a da kupac, koji je zgradu trebalo da plati kreditom podignutim u Komercijalnoj banci, novac 

nije dao ni Rodićevoj firmi, niti je kredit banci vratio. 

Napokon, 27. septembra Kurir i Glas javnosti preneli su da su pripadnici Poreske uprave, u 

pratnji nekoliko desetina policajaca, odneli poslovnu dokumentaciju iz zgrade u Vlajkovićevoj 

8, te da su se u popodnevnim satima, svi poreski inspektori i pripadnici MUP Srbije povukli 

iz prostorija ovih listova. Menadžment i uredništvo Kurira saopštili su da je izneta i 

dokumentacija, neophodna za obavljanje tekućih poslova i voĎenje sudskih postupaka koji su 

u toku. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne sme, ni na posredan način, da 

ograničava slobodu javnog informisanja, a naročito ne zloupotrebom državnih ovlašćenja i 

zloupotrebom prava. Zakonom o javnom informisanju takoĎe se zabranjuje vršenje bilo 

kakvog pritiska na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaja podesnog da ih omete u 

obavljanju posla. Nesporno je da je u konkretnom slučaju došlo do ograničenja slobode 

javnog informisanja, koja se ogledala u blokadi zgrade u kojoj se nalaze redakcije, 

ograničavanju kretanja novinara, ulasku policajaca u redakcije i slično. U skladu sa domaćim 

propisima, ali i ratifikovanim meĎunarodnim aktima, nesporno je da sloboda javnog 

informisanja i sloboda izražavanja mogu biti ograničene. U konkretnom slučaju po svemu 

sudeći postoji i legitiman osnov takvog ograničenja, budući da je akcija poreske uprave i 

policije bila usmerena na prikupljanje dokaza u vezi sa ponašanjima za koja se sumnja da 

predstavljaju krivična dela, konkretno dela poreske utaje i zloupotrebe službenog položaja. 

Ono što, meĎutim, u konkretnom slučaju jeste sporno, jeste da li je konkretno ograničenje 

bilo srazmerno, odnosno da li je konkretna akcija mogla biti sprovedena na način koji bi u 

manjem obimu redakcije navedenih listova ometao u obavljanju posla.  

Autori ovog izveštaja ne raspolažu sa dovoljno informacija kako bi mogli da daju svoj 

definitivan sud, ali je nesporno da postoje ozbiljne indicije da ograničenje u konkretnom 

slučaju nije bilo srazmerno, odnosno da je bilo prekomerno. 

 

1.4 Radio Sto plus iz Novog Pazara, čiji je osnivač Novinska agencija “Beta press” d.o.o. iz 

Beograda, saopštio je 17. septembra da je podneo krivičnu prijavu protiv nepoznatih osoba 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2009 

 

koje su teško oštetile predajnik radija na planini Golija. Zbog oštećenja, program ovog 

regionalnog radija dostupan je samo slušaocima u Novom Pazaru. U izveštaju stručnog 

servisa, koji je pregledao predajnik, navodi se da je oštećenje izazvano namerno. Odgovorni 

urednik radija, Ishak Slezović, izjavio je da je to druga havarija na istom predajniku u 

poslednja tri meseca. Kvar iz jula ove godine nije prijavljen policiji, jer su u stanici verovali da 

je reč o strujnom udaru. Raniji prekidi emitovanja sa Golije izazivani su fizičkim kidanjem 

kablova na antenskom stubu. Na drugi predajnik radija, koji pokriva područje Novog Pazara, 

pre dve godine bio je bačen „molotovljev koktel“, ali tom prilikom emisiona oprema nije teže 

oštećena. 

 

Neovlašćeno sprečavanje ili ometanje emitovanja radio ili televizijskog programa je krivično 

delo predviĎeno srpskim Krivičnim zakonikom. Nažalost, u ranijim slučajevima sprečavanja 

emitovanja, do kojih je najčešće dolazilo izazivanjem fizičkih oštećenja na predajnicima, 

odnosno kablovima za dotur modulacije, policija po pravilu nije uspevala da otkrije 

odgovorne. U jednom slučaju, koji je poznat autorima ovog monitoringa, Opštinski sud u 

Novoj Varoši je krajem 2006. godine oglasio krivim lice koje je polomilo antenu i iseklo kabl 

na predajniku jedne nacionalne televizije i osudio ga na 3 meseca, uslovno na godinu dana. 

Istom prilikom, sud je izrekao i meru bezbednosti oduzimanja 'kombinovanih klešta sa 

plastičnom oblogom žute boje dužine 160 milimetara', kojima je kabl isečen. Okružni sud u 

Užicu potvrdio je ovu presudu krajem marta 2007. godine. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1 Dnevni list Press objavio je, 11. septembra, presudu Okružnog suda u Beogradu u delu 

koji je potvrĎen presudom Vrhovnog suda Srbije, koja je doneta u sporu koji su protiv tog 

lista pokrenuli Jelena Jovanović, supruga i Mihajlo Lajf Jovanović, maloletni sin predsednika 

Liberalno demokratske partije Čedomira Jovanovića, zbog povrede prava na privatnost. Spor 

izmeĎu Jovanovića i Press-a voĎen je u vezi sa objavljivanjem fotografija porodične kuće 

Jovanovića, na kojima se vide supruga i sin lidera LDP-a. Fotografija je objavljena u okviru 

serije tekstova u kojima je Press postavljao pitanje prihoda iz kojih Jovanović finansira život 

u takvoj kući.  

Postupajući po žalbi Press-a, Vrhovni sud je ukinuo presudu Okružnog suda u delu u kome je 

bila usvojena tužba Jelene Jovanović, a potvrdio u delu u kome je bila usvojena tužba 

maloletnog Mihajla Lajf Jovanovića, te obavezao Dragana Vučićevića, urednika Press-a, da 

na ime naknade nematerijalne štete zbog povrede prava na privatni život maloletnom sinu 

lidera LDP-a plati 150.000 dinara.  

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2009 

 

U skladu sa članom 9 Zakona o javnom informisanju, nosiocima političkih funkcija 

ograničena su prava na zaštitu privatnosti koja imaju lica na koja se odnosi informacija, ako 

je informacija važna za javnost s obzirom na činjenicu da lice na koje se odnosi informacija 

vrši odreĎenu funkciju i srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom konkretnom 

slučaju. 

 

2.2 Vrhovni sud Srbije doneo je presudu u postupku po tužbi Aleksandra Tijanića protiv 

Komiteta pravnika za ljudska prava – YUCOM, koja je izazvala burne polemike. Naime, 

YUCOM je još 2005. godine objavio knjigu „Slučaj službenika Aleksandra Tijanića”, koja 

velikim delom predstavlja citate Aleksandra Tijanića, direktora RTS-a, preuzetih uglavnom iz 

njegovih izjava i članaka objavljenih u medijima u periodu od 1976. do 2004. godine. Nakon 

izdavanja knjige, direktor RTS-a  pokrenuo je 6 različitih sudskih postupaka protiv YUCOM-

a, odnosno predsednice YUCOM-a, Biljane Kovačević Vučo. U jednom od ovih postupaka, po 

tužbi zbog povrede autorskog prava, kojom je Tijanić tražio naknadu od 8,500,000 dinara, 

Okružni sud u Beogradu, u aprilu 2006. godine, odbio je tužbeni zahtev, s obrazloženjem da 

sporna knjiga ne predstavlja zbirku njegovih integralnih tekstova, već da koristi citate, kao 

ilustraciju.  

Po žalbi direktora RTS-a, Vrhovni sud Srbije sada je doneo presudu kojom preinačuje odluku 

Okružnog suda u Beogradu i delimično usvaja zahtev tužioca za naknadu štete, do iznosa od 

200,000 dinara, zabranjuje YUCOM-u da dalje koristi autorska dela tužioca i umnožava nove 

tiraže izdanja „Slučaj službenika Aleksandra Tijanića”, te obavezuje YUCOM da odluku suda 

o svom trošku objavi u dnevnom listu „Politika”.  

 

Iako je čitav slučaj pravno izuzetno zanimljiv, obrazloženje odluke Vrhovnog suda u 

odreĎenoj meri jeste problematično. Prvo, Vrhovni sud se poziva na odredbu člana 17, stav 1 

tačka 2 Zakona o autorskom i srodnim pravima, koja se odnosi na javno saopštavanje, a citati 

izjava i članaka Aleksandra Tijanića, koliko je autorima ovog izveštaja poznato, nisu bili javno 

saopštavani, već beleženi i umnoženi u formi knjige. Dalje, Vrhovni sud poziva se i na 

odredbu člana 16. Zakona o autorskom i srodnim pravima, u skladu sa kojom autor ima 

isključivo pravo da objavi svoje delo i da odredi način na koji će ono objaviti. U smislu 

Zakona o autorskom i srodnim pravima, objavljivanjem se smatra prvo saopštavanje dela 

javnosti od strane autora, odnosno lica koje je on ovlastio, na bilo koji način i bilo gde u 

svetu. U konkretnom slučaju citirani članci i izjave Aleksandra Tijanića su već bili objavljeni, 

odnosno saopšteni javnosti od strane autora, te ovo njegovo pravo ni u kom slučaju nije 

moglo biti povreĎeno. Poseban je kuriozitet da, makar u izjavama koje je davao javnosti, 

Aleksandar Tijanić spori da je autor 40 odsto citata koji mu se u knjizi pripisuju. Nije jasno 

da li je sud takve navode tokom postupka uopšte ispitivao.  



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za septembar 2009 

 

Sa iznetog, predmetna presuda Vrhovnog suda, odnosno način na koji je ona obrazložena, 

predstavlja presedan koji bi se mogao na negativan način odraziti na slobodu izražavanja.  

 

 


